שירים ומוסיקה לתינוקות וערכה ההתפתחותי ...

23/04/2020

שירים ומוסיקה לתינוקות וערכה ההתפתחותי ...

חשיפת החינוך למוסיקה ולשירים

כתב: עמוס ברזל

 

*פרופ' זהר שביט מצטטת את ג'ון רואו טאוסנד, "לפני שיכלו להיכתב ספרים לילדים, יהיו צריכים להיות ילדים". *[מעשה ילדות מבוא לפואטיקה של ספרות ילדים עמ' 10]. ז"א רק כשמבינים שהילד הוא לא "מבוגר קטן" אלא עולם ומלואו ייחודי, המחייב טיפול וטיפוח, לפי צרכיו, יכולתו והבנתו.

**אדיר כהן במאמרו "הספרות והילד" מצטט את הלל בבלי בנושא השירה ואומר: "יש בה, בשירה, כדי לעצב את אופיו הרוחני של האדם ולטפח את רגשותיו ואת חושיו – להעמיק את חיי הנפש". **[הפעוט והעולם הקסום של שירת הילדים, רונית כגן עמ' 5].

ההכרה הזו בילד כישות נפרדת מעולם המבוגרים ובעלת זכויות מיוחדות, מתחילה במאה ה – 19. אבל גם לפני כן התפתחו הילדים מתוך הגירויים של סביבתם הקרובה. ואתן דוגמה דווקא מהשכבות היותר נחשלות - נשים קשות יום עובדות בשדה. הן מחויבות לשיר במצוות האדון כדי שלו תפטפטנה ולא תאכלנה מן היבול. אין להן מטפלת או מוסד חינוכי, הילד איתן על גבן או בעריסה התלויה בין העצים, ליד אמו. השירה והמוסיקה לתינוקות של האם מקנה להם בטחון, הריתמוס מרגיע אותם ויוצר הבניות במוח שהן הבסיס לקליטה מאוחרת יותר של שפה. עם הזמן המילים האמוציונליות מקבלות משמעות קוגניטיבית. הרי אין חשיבה ללא מילים משמעותיות כולנו זקוקים לשפה כדי לחשוב באמצעותה וכדי לתקשר עם סביבתנו, מהקרוב לרחוק, וזו התפתחות סוציאלית.

המוסיקה והשירה הם, השלבים הראשונים, החשיפה הראשונה של הילד, עוד לפני שהבין את המשמעות. יש המרחיקים לכת וטוענים שהוולד שומע ומרגיש כבר ברחם אמו וטוב לחשוף אותו למוסיקה ושירה.

עוד לפני שמוצרט כתב את המוסיקה הנחשבת בעיני אנשי חינוך מסוימים כאידיאלית להבניית המוח, התפתחו ילדים משירת האמהות, השירה הדתית, שירי פולקלור שהושרו באירועים חגיגיים ולא לשכוח את שירי הערש שהנעימות הרכות היו מלוות במילים קשות שיצאו מלבה של האם המותשת והמודאגת ונועדו להרגיע אותה יחד עם הילד.

***בשנת 1865 אמר וויליאס רוס וואלס "היד שמנענעת את העריסה היא היד שמניעה את העולם" ***[כמו שציינתי בראשית המאמר, במאה ה – 19, חלה מהפכה בגישה אל הילד צרכיו וחינוכו. לכן הדברים מתאימים לרוח התקופה. מאוחר יותר השתמשו בביטוי הזה לשלילה, משל בשירו של מוריסי ובספרה של דה מורייה. אבל המקור נתן את הכבוד לדמויות המשמעותיות הראשונות בחייו של האדם].

אין ספק שהשירים לתינוקות והמוסיקה הראשוניים, הם אלה שעצבו את הדורות החדשים מאז ומעולם.

סל הקניות שלי