כתב:עמוס ברזל

המוסיקה מלווה את התפתחות הילד עוד בבטן אמו, בכל תינוק קיים פוטנציאל מוסיקלי. תחילה אלו הרעשים הנשמעים בתוך גוף האם כמו פעימות ליבה. העקביות והמובניות שבהם נוסכים בו בטחון, יש אומרים שהתינוק שומע רעשים גם מחוץ לבטן אמו לכן יש להקפיד על סביבה נוחה וקולות נעימים גם בזמן ההריון.

עם היוולדו הילד זקוק למוסיקה לא רק כדי לפתח את הפוטנציאל הטמון בו, אלא כדי לספק לו סביבה לימודית מגרה. הילד זקוק לגירויים מסביבתו הקרובה כדי ללמוד להכיר אותה וכדי לתפקד בה.

חייבים לספק לילד הזדמנויות לנוע לפי מוסיקה רקע כבר בסביבת חייו הראשונה, לחזור שוב ושוב על אותן מנגינות כדי ליצור סביבה מוכרת ובטוחה. אם הילד גדל במעון או משפחתון כדאי שאותן מנגינות תהיה לכל הגורמים המחנכים אותן מטפלות צוות חינוכי והורים, ליצור רצף וקשר בניהם לטובת גידולו.

למנגינות הרקע חשוב לצרף שירים מעולמו הקרוב של הילד הן ע"י מערכות טכנולוגיות והן ע"י שירה אנושית של הגורמים המטפלים בו. המללה המלווה במוסיקה מקצב והקנית חוויה טובה מחזקת את התפתחות הדיבור והבנת משמעות המילים. זמן הפיכת המוצג למושג מתקצר והשיח עם הילד קל וברור יותר.

הפעלת כלי נגינה פשוטים בידי התינוק, הפעוט וילדי הגן עוזרת להתפתחות בכל גורמי האישיות. כדאי שהפעולות תהיה גם בקבוצות קטנות ילד/הורה, ילד/מטפלת, קבוצת ילדים קטנה+ מבוגר או קבוצת ילדים גדולה.

שירי משחק, שירי הפעלה, שירי אצבעות, שירים המדברים על רגשות, שירים תיאוריים המדברים על מושגים מסביבתו הקרובה, יביאו להתפתחות מוסיקלית, חברתית וקוגניטיבית, יהיה שיתוף פעולה ולמידה מתוך חוויה והנאה. כמובן שתמיד נחוץ תווך של מבוגר בשיום והמללה. שירי ילדים שנכתבו במיוחד עבורם לפי צרכי ההתפתחות והעניין שלהם שיש בהם חריזה, מקצבים, ומנגינה מחזקים את הזיכרון ועל ידי כך את הלמידה, כי ההבניה במוח נעשית ביותר מערוץ אחד. לכן יש להקפיד על תכנים מעולמו הקרוב של הילד ועל שפה ראויה ומובנת.